Menu
  • Incl.Excl.
    BTW
  • Stel je vraag +31 (0)10 333 82 10
    0
    Laagste prijsgarantie!
    Bezorging in NL en België
    21% BTW weg ermee21% BTW weg ermee
    Laagste prijsgarantie!
    Bezorging in NL en België
    02Dec2025
    Lucht in radiator gaat niet weg? Zo los je het op!

    Lucht in radiator gaat niet weg? Zo los je het op!

    Je ontlucht je radiator, je hoort lucht ontsnappen, maar de radiator wordt nog steeds niet warm. Herkenbaar? Dit probleem komt vaker voor dan je denkt. In deze blog lees je waarom de lucht in je radiator niet weggaat en wat je eraan kunt doen.

    Waarom gaat lucht in de radiator niet weg?

    Je draait het ontluchtingsventiel open, je hoort lucht ontsnappen en daarna komt er water. Dat klinkt goed. Toch blijft de radiator koud. Hoe kan dat?

    Er zijn verschillende redenen waarom lucht in een radiator blijft zitten, zelfs na ontluchten. Soms zit de lucht op een plek waar hij lastig weg kan. Of er komt steeds nieuwe lucht bij. Ook kan het zijn dat je op het verkeerde moment ontlucht of de verkeerde volgorde aanhoudt. We leggen de meest voorkomende oorzaken uit en vertellen je hoe je het oplost.

    Oorzaak 1: Te lage waterdruk zorgt dat lucht blijft zitten

    Dit is veruit de meest voorkomende oorzaak. Als de waterdruk in je cv-installatie te laag is, kan er geen nieuw water instromen nadat je lucht hebt ontlucht. Het gevolg: er ontstaat een vacuüm in de radiator en de lucht blijft zitten of komt zelfs terug.

    Zo check je de waterdruk:

    Kijk op het display van je cv-ketel. De druk moet tussen 1,5 en 2,0 bar zijn. Is de druk lager? Dan moet je water bijvullen voordat je gaat ontluchten.

    Open de vulkraan onder je cv-ketel voorzichtig totdat de druk tussen 1,5 en 2,0 bar zit. Sluit de kraan en ontlucht daarna pas je radiatoren. Controleer na het ontluchten opnieuw de waterdruk. Die zakt vaak een beetje. Vul indien nodig nog een keer bij.

    Deze simpele stap lost in de meeste gevallen het probleem al op.

    Oorzaak 2: Verkeerde radiatoren ontluchten volgorde

    Veel mensen beginnen gewoon bij de dichtstbijzijnde radiator. Dat lijkt logisch, maar werkt vaak niet. Lucht stijgt op in je verwarmingssysteem. Als je de verkeerde radiator eerst ontlucht, blijft de lucht ergens anders hangen.

    De juiste volgorde om radiatoren te ontluchten:

    Begin bij de radiator die het verst van de cv-ketel staat. Dat is vaak een radiator op de bovenste verdieping. Werk dan naar beneden toe, richting de cv-ketel. Ontlucht elke radiator grondig voordat je naar de volgende gaat. Controleer tussendoor de waterdruk en vul bij als dat nodig is.

    Door deze volgorde aan te houden, duw je de lucht als het ware voor je uit en kan hij makkelijker ontsnappen.

    Meer weten over de radiatoren ontluchten volgorde ? Lees dan ons uitgebreide artikel over het belang van radiatoren ontluchten.

    Oorzaak 3: Cv-installatie staat uit tijdens ontluchten

    Sommige mensen denken dat de verwarming uit moet tijdens het ontluchten. Dat klopt niet helemaal. Als de cv-pomp niet draait, kan de lucht niet goed naar het ontluchtingspunt stromen.

    Zo ontlucht je op het juiste moment:

    Zet de cv-ketel aan en laat hem even draaien. De radiatoren hoeven niet gloeiend heet te zijn, maar de pomp moet wel actief zijn. Draai de thermostaatknoppen van de radiatoren helemaal open. Zo kan het water vrij circuleren. Begin dan met ontluchten, terwijl de cv-installatie aan staat.

    Veel mensen ontluchten juist als de verwarming uit staat. Probeer het eens andersom en je zult zien dat de lucht veel makkelijker weggaat.

    Oorzaak 4: Lucht blijft terugkomen in de radiator

    Soms lijkt het alsof je eindeloos kunt ontluchten. Elke keer komt er weer lucht uit. Dat wijst erop dat er ergens nieuw lucht het systeem in komt.

    Mogelijke oorzaken:

    Een lek in het systeem waardoor lucht wordt aangezogen. Een defecte expansievat in de cv-ketel. Een probleem met de cv-pomp die lucht meezuigt. Scheurtjes in oude leidingen of koppelingen.

    Dit zijn geen problemen die je zelf oplost. Blijft er steeds lucht terugkomen? Schakel dan een installateur in om het systeem te controleren.

    Oorzaak 5: Radiatorkraan staat niet helemaal open

    De thermostaatkop of radiatorkraan kan ook zorgen dat lucht niet goed weggaat. Als de kraan niet helemaal open staat, kan lucht moeilijk naar het ontluchtingspunt stromen.

    Check deze dingen:

    • Draai de thermostaatkop helemaal open (meestal stand 5 of het hoogste cijfer).
    • Verwijder eventueel de thermostaatkop om te zien of het pinnetje vrij beweegt. Dit pinnetje moet 2 tot 3 millimeter kunnen bewegen. Zit het vast? Tik er voorzichtig tegenaan.
    • Check ook het voetventiel onderaan de radiator. Deze moet helemaal open staan tijdens het ontluchten. Pas als alles helemaal open staat, kan de lucht goed ontsnappen.

    Oorzaak 6: Geen lucht maar slib in de radiator

    Soms gaat het niet om lucht, maar om een verstopping. Slibdeeltjes uit het cv-systeem kunnen zich ophopen in de radiator. Het lijkt dan alsof er lucht in zit, maar eigenlijk is er een blokkade.

    Herken je dit:

    De radiator wordt slechts gedeeltelijk warm. Onderin blijft hij koud, bovenin wordt hij wel warm. Of andersom. Na ontluchten verandert er niets. De radiator heeft al jaren niet meer goed gewerkt.

    Dit los je niet op met ontluchten. De radiator moet gespoeld worden of mogelijk vervangen. Een installateur kan dit voor je beoordelen.

    Oorzaak 7: Defect expansievat laat lucht instromen

    In je cv-ketel zit een expansievat. Dat vangt de druk op als het water uitzet door warmte. Als dit vat defect is, kan er lucht in het systeem komen.

    Signalen van een defect expansievat:

    • De waterdruk schommelt veel.
    • Je moet vaak water bijvullen.
    • Er blijft steeds lucht terugkomen in de radiatoren. 
    • Je hoort vreemde geluiden uit de cv-ketel.

    Een defect expansievat vervang je niet zelf. Neem contact op met een installateur. Dit is onderdeel van de cv-ketel en vraagt om vakkennis.

    Handdoekradiator ontluchten als lucht moeilijk weggaat

    Handdoekradiatoren hebben vaak een wat ingewikkelder vorm dan gewone radiatoren. Dat maakt ontluchten lastiger.

    Waarom lucht lastig weggaat bij handdoekradiatoren:

    De buizen lopen vaak horizontaal in plaats van verticaal. Lucht kan op meerdere plekken blijven hangen. Veel handdoekradiatoren hebben maar één ontluchtingspunt, terwijl de lucht op verschillende plekken zit. De smalle buizen maken het moeilijker voor lucht om te ontsnappen.

    Zo ontlucht je een handdoekradiator effectief:

    Zet de cv aan en laat hem even draaien. Draai de thermostaatkop helemaal open. Zoek het ontluchtingsventiel. Bij handdoekradiatoren zit deze vaak aan de bovenkant, soms aan de zijkant. Open het ventiel en laat de lucht ontsnappen. Doe dit meerdere keren. Bij handdoekradiatoren is één keer vaak niet genoeg. Tik tijdens het ontluchten zachtjes op de radiator. Dit helpt luchtbellen los te maken die vastzaten. Controleer na een paar uur of de hele radiator warm is. Zo niet, herhaal het proces.

    Bij hardnekkige gevallen kan het helpen om de radiator wat te kantelen. Let op: doe dit voorzichtig en alleen als de bevestiging het toelaat.

    Designradiator ontluchten en lucht verwijderen

    Designradiatoren zijn vaak gemaakt van aluminium of staal en hebben bijzondere vormen. Dat maakt ze mooi, maar ook lastiger om te ontluchten.

    Waar let je op bij een designradiator:

    Zoek alle ontluchtingspunten. Sommige designradiatoren hebben meerdere ventielen, vooral bij grote verticale modellen. Bij verticale designradiatoren zit de lucht vaak helemaal bovenin. Zorg dat je daar kunt komen. Aluminium radiatoren zijn gevoeliger voor luchtvorming dan stalen radiatoren. Ontlucht ze daarom vaker. Sommige designradiatoren hebben een bijzonder type ontluchtingsventiel. Check of je een speciale sleutel nodig hebt.

    Stappenplan voor designradiatoren:

    1. Controleer eerst of de waterdruk goed is.
    2. Draai de thermostaatkop helemaal open.
    3. Zoek het ontluchtingsventiel bovenaan de radiator.
    4. Open het ventiel terwijl de cv aan staat.
    5. Laat de lucht volledig ontsnappen tot er alleen water komt.
    6. Bij grote verticale radiatoren: ontlucht eventueel op meerdere hoogtes als er meerdere ventielen zijn.
    7. Check na een uur of de hele radiator gelijkmatig warm is.

    Blijft een deel van de designradiator koud? Dan kan het zijn dat er een interne verstopping zit. Dat moet een specialist oplossen.

    Extra tips als lucht in de radiator blijft zitten

    Lukt het maar niet om de lucht weg te krijgen? Probeer deze extra tips:

    1. Ontlucht meerdere keren achter elkaar. Soms zit er meer lucht in dan je denkt. Wacht een uur na het ontluchten en doe het opnieuw. Vaak komt er dan nóg lucht uit.
    2. Verhoog de temperatuur. Zet de thermostaat tijdelijk op 25 graden. Warmte helpt luchtbellen los te maken die vastzaten.
    3. Tik zachtjes op de radiator. Tijdens het ontluchten kun je met je knokkels voorzichtig op de radiator tikken. Dit helpt luchtbellen loskomen.
    4. Check alle radiatoren. Soms zit de lucht in een heel andere radiator dan je denkt. Ontlucht ze allemaal volgens de juiste volgorde.
    5. Laat het systeem even draaien. Na het ontluchten, laat de cv een paar uur draaien op volle toeren. Soms heeft het systeem tijd nodig om zich te herstellen.

    Wanneer moet je een installateur inschakelen?

    Sommige problemen los je niet zelf op. Bel een installateur als:

    • Je keer op keer moet ontluchten en de lucht blijft terugkomen.
    • De waterdruk blijft zakken, ook na bijvullen.
    • Een radiator wordt helemaal niet warm, ook niet na meerdere pogingen.
    • Je hoort rare geluiden uit de cv-ketel of radiatoren.
    • Het systeem is ouder dan 15 jaar en heeft nog nooit een grote onderhoudsbeurt gehad.

    Een goede installateur kan het systeem spoelen, het expansievat checken en eventuele lekken opsporen. Vaak bespaart dit je op lange termijn veel geld en gedoe.

    Moet je elektrische radiatoren ook ontluchten?

    Nee, dat hoeft niet. Elektrische radiatoren werken niet met water, maar met elektriciteit. Ze kunnen dus ook geen last hebben van lucht in het systeem.

    Wordt je elektrische radiator niet warm? Dan ligt het aan iets anders, zoals een defecte thermostaat of een probleem met de stroomvoorziening. Dat is een ander probleem dan lucht in het systeem.

    Heb je nieuwe radiatoren nodig? Bij Radiator-Outlet vind je een breed assortiment aan radiatoren en elektrische radiatoren. Twijfel je welke het beste past? Neem contact op voor persoonlijk advies.

    Laat een reactie achter

    Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief
    Abonneer

    Account aanmaken

    Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.

    Registreren

    Je winkelwagen (0)

    Verzendkosten berekenen

    Geen verzendmethoden gevonden voor dit land.